CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Sunday 16 June 2013

Program Peningkatan Akademik " Value Added Programme"

Pada 16- 18. Mei 2013, seramai 138 orang pelajar tingkatan 3 telah menyertai program Peningkatan Akademik " Value Added Programme" di UUM, Sintok. Tujuan program ini diadakan adalah untuk mewujudkan sekumpulan pelajar yang menjiwai semangat pelajar cemerlang dengan meletakkan tugas belajar sebagai tugas utama.


 Gelagat para pelajar di dalam bas semasa bertolak ke UUM, Sintok

Antara objektif program ini adalah untuk menanamkan nilai pelajar sebenar dan memantapkan jati diri pelajar sentiasa berusaha memburu kecemerlangan di samping mendedahkan pelajar dan hala tuju sebenar pelajar ke arah masa depan yang bermakna. selain itu juga, program ini diharap dapat menanamkan rasa tanggungjawab sebagai pelajar supaya pelajar memanfaatkan masa dan potensi diri ke arah kecemerlangan.




Sesi pendaftaran dan sesi mengagihkan kunci bilik, cadar dan selimut.


 Kelihatan para pelajar segak dan bergaya menghadiri slot pertama.


Penceramah jemputan untuk slot yang pertama.

Untuk slot yang kedua, para pelajar menhadiri ceramah yang disampaikan oleh Dr. Syuaib bin Mustafa di Dewan Kuliah UUM. Di dalam slot ini, penceramah banyak menceritakan tentang kepayahan beliau dalam menempuhi kehidupan sehingga beliau berjaya memegang jawatannya sekarang.

menceritakan tentang pengalaman hidup beliau, beliau terpaksa berjalan sejauh 5km setiap pagi menuju ke sekolah bertemankan lampu minyak tanah. ketika di sekolah, Dr. Syuaib terpaksa makan bekalan yang dibawa (nasi berlaukkan garam) ke sekolah biarpun rakan-rakan yang lain dapat menikmati makanan yang mewah dan lazat di kantin.



 Pada akhir slot ini, Dr. Syuaib menasihati pelajar agar terus berusaha dan mengubah kehidupan yang susah agar senang di kemudian hari.

Slot Ketiga

Di dalam slot ini, pelbagai manfaat yang telah diperoleh oleh para pelajar. Antaranya ialah ianya dapat menginsafkan diri lantaran dapat melihat nasib orang lain yang kurang bernasib baik. Penceramah sentiasa menekankan agar untuk menjadi insan yang berjaya adalah dengan mendekatkan diri kepada Allah S.W.T dengan berzikir dan doa. Mencintai Rasulullah S.A.W adalah cinta yang sejati , itu yang seringkali ditekankan oleh penceramah kerana jasa baginda adalah sangat besar dalam membentuk Islam.





SLOT KEEMPAT 

Di dalam slot ini, penceramah memulakan sesi dengan berkenalan terlebih dahulu dengan penceramah. Slot ini lebih memfokuskan tentang belajar dalam kumpulan. Sama ada belajar secara bersendirian mahupun berkumpulan, masing-masing mempunyai kelebihan dan kekurangan. Terpulang kepada para pelajar bagaimana untuk memilih cara belajar.



 Di dalam slot ini, para pelajar diberi peluang untuk menyuarakan pendapat masing-masing tentang cara dan kemahiran belajar. Perkongsian tips bersama penceramah banyak membantu pelajar agar mencapai tahap kualiti dalam pembelajaran. Penerangan selama 2 jam itu membuktikan bahawa usaha adalah perkara utama dalam mengecapi kejayaan dalam kehidupan.

SLOT KELIMA




Slot ini memfokuskan tentang tanggungjawab sebagai seorang pelajar agar pelajar memanfaatkan masa dan potensi diri ke arah kecemerlangan. Penceramah juga memberikan pendedahan kepada para pelajar tentang hala tuju sebenar ke arah masa depan yang bermakna. Para pelajar harus ada semangat tidak mudah putus asa dan menghadapi segala yang berlaku dengan tabah dan redha. Kegagalan dalam sesuatu perkara tidak bermakna gagal unuk selama-lamanya.
"Our lives are books and each day is a page. We can’t erase what has already been written but we can always try to make the next page".

Majlis Penutupan Program Peningkatan Akademik "Value Added Programme"


Majlis penutupan program dirasmikan oleh Pn. Hjh. Rafeah binti Hashim pada jam 12.00 tengahari. Kelihatan para pelajar berasa berat hati untuk menamatkan program ini. Diharapkan agar melalui program ini, para pelajar dapat menjiwai semangat pelajar cemerlang dan sentiasa mengutamakan masa untuk aktiviti pembelajaran.

Berikut merupakan pantun yang telah disediakan oleh para pelajar semasa program ini berlangsung :

The dark sky turn blue,
Bird chirping, the flower blossom,
Most welcome we wish to you,
Wearing zest t-shirt, you look so handsome.

Waiting boat at the jetty,
Went to Langkawi is half a mile,
Puan Rafeah look so pretty,
Stunning eyes, making us smile.

Waiting to enter the toilet for a long queue,
Because my stomach cannot bear the pain,
A big thanks we wish to you, Zestians hope to see you again.

We are proud to be Zestians, 
Because our shirts weared by teachers,
with lot learning and motivations,
Insyaallah we pass with flying colours.

Walking together with Aunty Marry,
Together we fishing at the spectacular lake,
Taking in English is not worry,
Because English just a piece of cake.

-Created by :
ZESTIANS (Prefect 1315)
(Ajim, Mus, Nash, Pitya, Razwan, Mid, Shu, Nani, Mash, Pijah, Hanan & Una)

 

0 comments: